AANVULLENDE WERKVORMEN


Werken met de context, opstellingswerk

Een mens is slechts een mens door zijn omgeving. Het is van groot belang een cliënt in zijn context te kunnen zien en de 'sense of belonging' te kunnen inschatten. Vele thema's die cliënten inbrengen zijn context gebonden en deze zetten we tegenover de cliënt graag in de ring.

Ademhalingstechnieken

Spanning gaat altijd samen met versnelde ademhaling. Als onze hersenen spanning registreren, dan stuurt ons biologisch systeem de ademhaling aan tot een hogere opname van zuurstof. Ons systeem bereidt ons voor op lichamelijke spanning die bij vluchten hoort. Dit mechanisme treedt ook in werking bij spanning die wordt veroorzaakt door een psychische dreiging. Doordat er geen lichamelijke inspanning volgt op de versnelde ademhaling kan dit leiden tot klachten. Verschillende ademhalingstechnieken zoals bewust verbonden ademen, hartcoherentie, boxbreathing, monkey breathing, enzovoort zullen aan bod komen.

Intermittent heat exposure 

Dit is een intense ervaring waarbij er wordt gebokst bij hogere temperaturen (tss 35 à 40°). Tijdens het aanpassingsproces naar hogere temperaturen, beschermt ons lichaam ons door meer speciale moleculen te produceren, de zogenaamde heat shock eiwitten. Deze zijn enorm effectief in het gevecht tegen ziekten. Bij blootstelling aan verzengende hitte, stuurt het lichaam een "schoonmaakploeg" (moleculen). Deze kleine helden ruimen de rotzooi op en halen de bezem door de cellen. De heat shock eiwitten versterken het immuunsysteem en bevorderen een lang leven. Ze doen dit door je cellen te beschermen en het herstel van je hele lichaam te stimuleren.

De interventiecirkel bij complexere problematiek 

Het is belangrijk om bij complexere problematiek het overzicht te bewaren over de interventies en gericht te kunnen begeleiden. We introduceren daarom het model van de 'interventiecirkel' (Martijn Stöfsel) om een goed overzicht te bewaren. De interventiecirkel bestaat uit zes segmenten, waarvan het centrale segment het verwerkingssegment is. Daarnaast zijn er het psycho-educatiesegment, het emotieregulatiesegment, het praktische-zakensegment, het systeemsegment en het integratiesegment.